Πριν από πολύ καιρό οι άνθρωποι πίστευαν ότι ο Ήλιος περιστρέφεται γύρω από τη Γη. Πριν από λίγο καιρό οι άνθρωποι πίστευαν ότι το φως μπορεί να συμβεί μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας. Πριν από λίγο καιρό οι άνθρωποι πίστευαν ότι χρησιμοποιούμε περίπου το 10% της ικανότητας του εγκεφάλου μας και ότι μόλις πεθάνει ένας νευρώνας, ο εγκέφαλος το χάνει για πάντα.
Η γεωγραφία και η αστρονομία απέδειξαν ότι οι άνθρωποι από πολύ καιρό πριν ήταν λάθος. Το ίδιο έκανε και η φυσική και η λάμπα του Thomas Edison .Και η νευροεπιστήμη τοποθέτησε τη χρήση του εγκεφάλου κατά 10% ακριβώς δίπλα στις άλλες εσφαλμένες πεποιθήσεις.
Αν και ο εγκέφαλος εμπλέκεται σχεδόν σε όλες τις πτυχές της καλής λειτουργίας του ανθρώπινου σώματος, είναι πιθανώς το όργανο για το οποίο γνωρίζουμε λιγότερα. Η Νευροεπιστήμη – η επιστήμη που μελετά τον φυσικό εγκέφαλο – είναι μια αρκετά νέα επιστήμη. Οι νευροεπιστήμονες ανακάλυψαν ότι χρησιμοποιούμε σίγουρα περισσότερο από το 10% της ικανότητας του εγκεφάλου μας και ότι οι νευρικές συνάψεις (οι συνδέσεις μεταξύ των νευρώνων) μπορούν να γίνουν παχύτερες εάν εμφανιστούν αρκετά ηλεκτρικά ερεθίσματα μεταξύ δύο εγκεφαλικών κυττάρων.
Αλλά ακόμη και με τις γνώσεις που παρέχει η γνωστική επιστήμη – η επιστήμη που μελετά τον εγκέφαλο από ψυχολογική άποψη – υπάρχουν ακόμα πολλά πράγματα που δεν γνωρίζουμε για τον ανθρώπινο εγκέφαλο. Πρέπει να τα μάθουμε.
Τώρα ας επιστρέψουμε λίγο σε αυτές τις παχύσαρκες συνάψεις. Κάθε ηλεκτρική ώθηση συμβάλλει στην ανάπτυξή τους και κάθε φορά που μαθαίνουμε κάτι νέο ή χρησιμοποιούμε την ήδη διαθέσιμη γνώση, συμβαίνει μια ηλεκτρική ώθηση. Και η πιο σημαντική πτυχή όλων είναι ότι αυτή η διαδικασία δεν σταματά σε μια συγκεκριμένη ηλικία, συμβαίνει ακόμα και στον εγκέφαλο των ηλικιωμένων. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό εάν εξετάσουμε τη μάθηση ενηλίκων.
Οι άνθρωποι δεν σταματούν να μαθαίνουν μετά την εξάσκηση του περπατήματος και της ομιλίας. Ίσως η εκμάθηση ενηλίκων να είναι λιγότερο έντονη από αυτήν των παιδιών, αλλά συμβαίνει ωστόσο. Είναι απλά διαφορετικό. Οι ενήλικες είναι πιο εξελιγμένοι και είναι ευκολότερο για αυτούς να είναι αυτοκατευθυνόμενοι μαθητές. Ξέρουν πώς να προσδιορίσουν τι πρέπει να μάθουν και τα βήματα που πρέπει να κάνουν για να επιτύχουν τη νέα γνώση που θέλουν.
Παρόλο που κάθε ενήλικας είναι διαφορετικός και ο εγκέφαλος ενεργεί διαφορετικά κατά τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας, υπάρχουν μερικά πράγματα που όλοι οι ενήλικες μαθητές έχουν κοινό. Εάν συμμετέχετε με οποιοδήποτε τρόπο στο σχεδιασμό μαθημάτων για ενήλικες, ίσως θελήσετε να συντονιστείτε, καθώς πρόκειται να αναφερθούμε σε τρεις ιδέες για την επιστήμη του εγκεφάλου που ισχύουν για όλους τους μαθητές.
- Τα συναισθήματα επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τη μαθησιακή διαδικασία
Τα θετικά συναισθήματα προσελκύουν περισσότερα θετικά συναισθήματα, ενώ τα αρνητικά συναισθήματα προσελκύουν περισσότερο το είδος τους.
Σύμφωνα με τη θεωρία του Plutchik, υπάρχουν οκτώ μεγάλες κατηγορίες συναισθημάτων: φόβος, θυμός, θλίψη, αηδία στο αρνητικό φάσμα και ευτυχία, εμπιστοσύνη, προσδοκία και έκπληξη στο θετικό φάσμα. Όποιο από αυτά τα συναισθήματα βιώσουν οι άνθρωποι πριν, κατά τη διάρκεια ή μετά τη διαδικασία μάθησης, θα τα συνδέσουν με αυτά.
Το άγχος είναι ίσως το πιο ισχυρό εμπόδιο στη μάθηση, καθώς προκαλείται συνήθως από ένα ή περισσότερα αρνητικά συναισθήματα. Όταν οι ενήλικες είναι αγχωμένοι – επειδή είχαν μια μάχη με τον σύζυγό τους, έχουν μια σημαντική προθεσμία να έρθει γρήγορα και πολλή δουλειά να κάνουν, έκαναν ένα ηλίθιο λάθος σε μια σημαντική έκθεση, ένας συνάδελφος τους δυσκολεύει στη δουλειά, ή για οποιονδήποτε άλλο λόγο – δεν μπορούν πραγματικά να επικεντρωθούν. Ο εγκέφαλός τους απλά δεν μπορεί να πάρει νέες πληροφορίες όταν πρέπει να αντιμετωπίσει πιο αυστηρά αρνητικά συναισθήματα. Όταν οι άνθρωποι δεν μπορούν να επικεντρωθούν, δεν μπορούν να μάθουν με επιτυχία.
Οι λόγοι για το άγχος είναι πολλοί και διαφέρουν από το ένα άτομο στο άλλο. Αλλά δεν έχουν πάντα να κάνουν με το εκπαιδευτικό υλικό. Δεν υπάρχει τίποτα που να μπορούν να κάνουν οι εκπαιδευτές και οι εκπαιδευτικοί σχεδιαστές.
Από το άγχος στην ευτυχία.
Αυτό που μπορούν να κάνουν, ωστόσο, είναι να ελέγχουν το μαθησιακό περιβάλλον και να συνδέουν τόσα πολλά θετικά συναισθήματα με αυτό.
Ένα LMS μπορεί να προσφέρει ένα ασφαλές μέρος για μάθηση, όπου τα λάθη δεν έχουν σοβαρές συνέπειες στην πραγματική ζωή. Όταν συμβαίνει αυτό, οι άνθρωποι τείνουν να κατεβαίνουν και να δοκιμάζουν νέες ιδέες πιο εύκολα.
Οι τεχνικές παιχνιδιού όπως το να κερδίζετε πόντους κάθε φορά που γνωρίζουν τη σωστή απάντηση, να κερδίζετε ένα σήμα για να αποκτήσετε μια συγκεκριμένη δεξιότητα ή να δείτε το όνομά τους σε ένα πιστοποιητικό ολοκλήρωσης μαθημάτων, κάνουν τους ανθρώπους χαρούμενους, παρόλο που μπορεί να μην το συνειδητοποιούν συνειδητά.
Δημιουργώντας ένα ασφαλές μαθησιακό περιβάλλον και εστιάζοντας σε θετικές ενισχύσεις, οι εκπαιδευτές μπορούν να αλλάξουν θετικά συναισθήματα στους μαθητές. Αυτό συμβάλλει σε καλύτερα ποσοστά διατήρησης και μεγαλύτερης αυτοπεποίθησης στην επίτευξη της γνώσης.
- Η έντονη εστίαση διαρκεί έως και 20 λεπτά
Ο εγκέφαλος είναι ευαίσθητος σε μια απίστευτη ποσότητα ερεθισμάτων ανά πάσα στιγμή. Με τόσα πολλά πράγματα να ανταγωνίζονται ταυτόχρονα για την προσοχή μας, είναι εύκολο για εμάς να χάσουμε την εστίαση.
Πολλές εργασίες δεν συμβαίνουν πραγματικά. Οι άνθρωποι μπορούν να γίνουν καλύτεροι στην εναλλαγή εργασιών, αλλά δεν μπορούμε πραγματικά να επικεντρωθούμε σε περισσότερα από ένα πράγματα ταυτόχρονα. Προσθέστε το μικρό χρονικό διάστημα προσοχής στο μείγμα και ρίξτε μερικές διακοπές στην κορυφή και έχετε την τέλεια συνταγή για μέση ή λιγότερο από το μέσο όρο απόδοση. Αυτό ισχύει για οποιαδήποτε πτυχή της εργασίας, από τις πιο απλές εργασίες, μέχρι να μάθουμε πώς να κάνουμε τις πιο περίπλοκες.
Ο χώρος εργασίας – είτε πρόκειται για γραφείο, εργοτάξιο, εργοστάσιο ή οποιαδήποτε άλλη εγκατάσταση – υποτίθεται ότι προσφέρει το τέλειο περιβάλλον για να είναι πιο παραγωγικοί οι εργαζόμενοι. Ωστόσο, αυτό δεν συμβαίνει πραγματικά.
Όπου υπάρχουν άλλοι άνθρωποι, υπάρχουν περισπασμοί. Συνομιλίες ad-hoc, email, συσκέψεις, εξωτερικοί θόρυβοι – όλα αυτά μπορούν να διακόψουν τους υπαλλήλους όταν προσπαθούν να επικεντρωθούν σε κάτι. Και ακόμη και όταν οι περισπασμοί της προσοχής είναι ελάχιστοι, οι άνθρωποι εξακολουθούν να μην μπορούν να βάλουν υπερβολική δύναμη του εγκεφάλου σε ένα πράγμα.
Τι μπορούν λοιπόν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί σχεδιαστές για να αξιοποιήσουν στο έπακρο αυτόν τον περιορισμένο χρόνο έντονης εστίασης που έχουν οι μαθητές;
Λιγότερο είναι περισσότερο
Λοιπόν, υπάρχουν τουλάχιστον δύο πτυχές που αξίζει να εξεταστούν.
Το πρώτο θα ήταν να δημιουργήσετε μαθήματα που δεν κατακλύζουν τους μαθητές. Κάθε εκπαιδευτικό υλικό πρέπει να έχει ευχάριστη διάταξη, ωραία οπτικά στοιχεία και όχι πάρα πολύ κείμενο. Και το πιο σημαντικό από όλα είναι ότι κάθε μαθησιακή ενότητα ή μάθημα δεν πρέπει να απαιτεί περισσότερο από 20 λεπτά για να περάσει.
Είτε μιλάμε για ανάγνωση τεκμηρίωσης, παρακολούθηση βίντεο σεμιναρίων, απάντηση σε κουίζ ή οποιαδήποτε άλλη μαθησιακή δραστηριότητα, οι μαθητές θα πρέπει να μπορούν να το κάνουν σε 20 λεπτά ή λιγότερο.
Το άλλο πράγμα που μπορούν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί για να καλύψουν τον περιορισμένο χρόνο εστίασης των μαθητών είναι να ελέγχουν το μαθησιακό περιβάλλον, ώστε να εξαλείφονται όσο το δυνατόν περισσότεροι περισπασμοί. Εάν τα μαθήματα κατάρτισης είναι πρόσωπο με πρόσωπο, οι εργαζόμενοι πρέπει να χρησιμοποιούν ένα δωμάτιο αφιερωμένο στη μάθηση. Εάν τα μαθήματα είναι διαδικτυακά, οι εργαζόμενοι θα πρέπει να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτά στις πιο βολικές στιγμές, όταν οι περισπασμοί είναι λίγοι.
Με τη δημιουργία μικρο-μαθησιακών ενοτήτων και την ελαχιστοποίηση των περισπασμών, οι εκπαιδευτικοί σχεδιαστές βοηθούν τους υπαλλήλους να επικεντρωθούν καλύτερα κατά τη διάρκεια της μαθησιακής τους διαδικασίας.
- Ο ύπνος είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητο
Οι ενεργοί ενήλικες κάνουν ένα εκατομμύριο διαφορετικά πράγματα κάθε μέρα. Είναι απασχολημένοι στη δουλειά και απασχολούνται στην ιδιωτική τους ζωή. Υπάρχουν τόσα πολλά πράγματα που πρέπει να γίνουν, που ο ύπνος σπάνια παίρνει μια θέση σε μια λίστα γεμάτη δραστηριότητες. Αλλά πρέπει να είναι εκεί.
Όταν κοιμόμαστε, κάνουμε πολύ περισσότερα από την «επαναφόρτιση των μπαταριών μας». Ο εγκέφαλος είναι στην πραγματικότητα πολύ δραστικός κατά τη διάρκεια της φάσης εκτός λειτουργίας. Κάνει πολλές πληροφορίες ταξινόμησης και επανασύρματου δικτύου του νευρικού δικτύου. Μετά από μια μαθησιακή συνεδρία, αυτή η ταξινόμηση και η επανασύρματη σύνδεση είναι πολύ σημαντική για αργότερα ποσοστά διατήρησης.
Ο ύπνος είναι ένα απαραίτητο βήμα κατά τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας, παρόλο που μπορεί να μην είναι προφανές. Μόνο μετά από έναν καλό ύπνο συνειδητοποιούμε όλες τις νέες συνδέσεις που κάναμε κατά τη διάρκεια της χθεσινής μάθησης.
Έτσι, οι επαγγελματίες της Ε & Α πρέπει να λάβουν υπόψη αυτή την ανάγκη του ανθρώπινου εγκεφάλου και αφήστε τους μαθητές να κοιμούνται πάνω τους.
Μετά από κάθε συνεδρία προπόνησης και ακόμη και μετά από κάθε νέα μεγάλη ιδέα, οι μαθητές θα πρέπει να έχουν αρκετό χρόνο για την επεξεργασία των νέων πληροφοριών. Πρέπει κυριολεκτικά να κοιμηθούν πάνω τους.
Οι νέες γνώσεις πρέπει να περάσουν από τη βραχυπρόθεσμη μνήμη στη μακροπρόθεσμη μνήμη και ο ύπνος είναι απαίτηση για να συμβεί αυτό.
Επιπλέον, εάν η ποιότητα του ύπνου δεν είναι η καλύτερη, οι άνθρωποι θα δυσκολευτούν όχι μόνο να εγκατασταθούν στα πράγματα που έμαθαν πρόσφατα, αλλά και να επικεντρωθούν στην απόκτηση νέων γνώσεων. Έτσι, η στέρηση ύπνου δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο μιας βλαβευμένης διαδικασίας μάθησης.
Ενώ οι εκπαιδευτές δεν μπορούν να ελέγξουν τα πρότυπα ύπνου των μαθητών τους, μπορούν να τονίσουν τη σημασία του και να αφήσουν λίγο χρόνο για να συμβεί ο ύπνος πριν αξιολογήσουν την επιτυχία της διατήρησης της γνώσης.
Λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις τρεις γνώσεις της επιστήμης του εγκεφάλου – ότι τα συναισθήματα επηρεάζουν τη μάθηση, η έντονη εστίαση είναι περιορισμένη και ο ύπνος είναι πολύ σημαντικός – θα βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς σχεδιαστές να δημιουργήσουν μαθήματα κατάρτισης που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών.
Πηγή : https://www.matrixlms.com